2011. ápr. 5.

Miért nem bírják a VW-csoport autói az E85 bioetanolt?

AutoPRO
A durva benzin árak újra meg újra megmozgatják az E85 után érdeklődők fantáziáját. A sok előnyös tulajdonság mellett érdemes egy kicsit a negatívumokról is beszélni. Magyarországon 2007 nyarától kapható a bioetanol, így majdnem négy év tapasztalata alapján szinte csak egyetlen egy olyan műszaki problémával találkoztam, mely bizonyíthatóan az E85 rovására írható. Ráadásul ez a probléma kizárólag a VW-konszern járműit érinti.

Nem is látszik komolynak a probléma, mégis megáll a pumpa
Az E85 üzemanyag alkoholtartalma miatt az üzemanyagrendszerben másként viselkedik.  Most nem az E85 megjelenésekor elterjedt rémhírekre gondolok, melyek az üzemanyagrendszer gumi- és műanyag alkatrészeinek pusztulását jósolták. Hamar bebizonyosodott, ilyenről szó sincs, a veszély nem a csőben van, és nem is a befecskendező-rendszer van pusztulásra ítélve, hanem az előzőleg bekerült szennyeződés a sok probléma okozója. Ha megvizsgáljuk a jármű üzemanyagrendszerét, akkor hamar kiderül, hogy a szennyeződéseknek leginkább kitett alkatrész az üzemanyagpumpa.  Ez tulajdonképpen egy villanymotor mozgatta mechanikus szivattyú, ami legtöbbször a tartályban található az üzemanyagba merülve. Átjárja a folyadék, ami a hűtésről is gondoskodik. A forgó érintkezőkhöz (kommutátor) szénkefét nyom egy rugó, e körül is üzemanyagot találunk.

Sajnos többször előfordult, hogy Audi, Škoda, Volkswagen gépkocsi-tulajdonosok már az első E85 tankolás után azt tapasztalták, hogy az AC pumpa hangja megváltozott, hangosabb, zörgősebb lett, majd idővel megállt. Ilyenkor persze az autó mozgásképtelen, míg tulajdonosa nagyon ideges lett. Ez a hiba általában sok kilométert futott gépkocsikra volt jellemző.

Ha szétszedjük az így meghibásodott AC pumpát, akkor szinte minden esetben a réz kommutátor kopása látható. Mivel az alkohol kenőképessége rosszabb, mint a benziné, ezért evidens, hogy az alkohol okolható a komolyabb igénybevételért. Viszont esetünkben nem tiszta alkohol, hanem E85 üzemről beszélünk, esetleges adalékokkal. Tehát a rosszabb kenőképességre nem nagyon lehet fogni a meghibásodást, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy hasonló felépítésű pumpával szerelt járműveknél se híre, se hamva az ilyen jellegű meghibásodásnak több ezer, tiszta E85-tel futott kilométer után sem. Vajon mi lehet az a speciális dolog, ami csak a VW csoport járműveire jellemző


A tapasztalatok alapján a meghibásodások oka az üzemanyagtartály sajátos felépítéséből adódik. Talán már többen hallottak róla, hogy a VW konszern autóit a gyári előírtnál több üzemanyaggal is fel lehet tölteni. Ki szándékosan, ki véletlenül csinál ilyet, mások benzinkutas trükközésre gondolnak. Foglalkoztatott a probléma, ezért saját magam is csináltam egy hitelesített mérést, amikor is egy Škoda Fabia gyárilag 45 literes tankjába  59 liter üzemanyagot tankoltam. Ilyen esetben  a tágulási tartályba jut üzemanyag. Ez a különálló egység arra hivatott hogy a hőmérséklet-változás következtében végbemenő üzemanyag térfogatváltozása tele tanknál se okozzon problémát. Nyilván ebbe az egységbe juttatni üzemanyagot nem szabad, de ennek ellenére előfordul akkor is, ha tankoláskor mi vagy a kutas csurig tölti a tankot.

Bontott Audi tartály a beöntő nyílás körüli tágulási tartállyal
A tágulási tartály a külvilág felé egy szénszűrőn keresztül lélegzik. Amennyiben ebbe a szénszűrőbe valamilyen módon üzemanyag jut, úgy a szénpor bemosódik a rendszerbe, és a tartályban lerakódik.
Itt jön a képbe az alkohol, ami mint egy hígító, miden lerakódást kimos a rendszerből és gyakorlatilag az üzemanyagpumpán keresztül áramoltatja.


Hiába van üzemanyagszűrő a rendszerben, az nem védi, ugyanis a pumpa után található, a VW-csoportnál az üzemanyagcsőbe kötött különálló egységként. Sőt, a kimosott szennyeződés eltömítheti a szűrőt, így az szivattyú hiába próbálja átpréselni rajta az üzemanyagot, az autó megáll, a pumpa tönkremehet. Egy VW Golf esetében volt, hogy a szennyeződés úgy eltömítette a szűrőt, hogy alig csepegett az üzemanyag a szűrő túloldalán. Ezért fontos, hogy ha van lehetőség  - márkától és típustól függetlenül - legkésőbb az első kettő E85 tankolás után szűrőt is kell cserélni.
Tisztításhoz nem feltétlenül szükséges kiszedni a tartályt
A gyakorlat azt mutatta, ha bármely VW-csoport  E85-től elpusztult üzemanyag-pumpájú autó tartályát megvizsgáljuk, akkor megtaláljuk benne az említett szénport. A szervizben ilyenkor leszívják az üzemanyagot és kitisztítják a tartályt. Nem kell csodára gondolni, egyszerűen törlőkendővel kell alaposan kitörölni a szennyeződést. Természetesen ilyenkor pumpával együtt üzemanyagszűrőt is cserélnek. A művelet 2-3 óráig tart, és a költsége egy jó minőségű, utángyártott pumpával és szűrővel körülbelül 30 000 forint. Ezután az autó már megbízhatóan használható  E85-tel, viszont arra oda kell figyelni, hogy egy kattanásnál tovább nem szabad tankolni.

Ha esetleg nem bíznánk az utángyártott üzemanyagpumpában, akkor kapható a kiváló minőségű, hazánkban gyártott Visteon pumpa, melyet speciálisan E85 üzemanyagra fejlesztettek ki. Ennek a szerkezetnek a belső felépítése más, réz helyett különleges grafitot használnak, így rendkívül ellenáll még a szennyezett üzemanyagnak is.
Gyárilag alkoholhoz készült pumpa is beszerelhető
A fenti probléma az egyetlen, de többször visszatérő negatívum, mely az adott típusokat érinti, más japán vagy európai modellnél nem tapasztaltuk. Ráadásul nem kötelező jelleggel fordul elő, azoknál az autóknál, melyeket nem tankolnak mindig csurig, illetve az első kattanáskor leállítják a feltöltést, ez a probléma nem jelentkezik. Sok-sok VW rendszerű jármű fut kevert és tiszta E85-tel évek óta meghibásodás nélkül. A tapasztalatok azt mutatják, ha az első pár tankolás után nem alakul ki a probléma, akkor valószínűleg már nem is fog.

Az E85 tiszta használatát sokan átalakító elektronikával oldják meg. Ez ismét egy gyenge pont lehet, a nem megfelelő átalakítás vagy beállítás újabb hibaforrás lehet. Erről viszont már nem az eredeti rendszer tehet, elsősorban szakmai hozzá nem értés a hiba kiváltója. Erről majd legközelebb beszélünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az etanol átalakító és a +20 adalék házhoz szállítással megrendelhető, illetve személyesen megvásárolható:

AUTÓ-NOM Autóalkatrész Szaküzlet - 2000 Szentendre, Egres u. 18. (Pismány CBA mellett)

Nyitva tartás: H-P.: 8-18h Szo.: 9-13h - Tel.: 0630/ 5984 168, 0630/ 2444 355

e-mail: auto-nom@t-email.hu - weboldal: autoalkatresz-szentendre.hu