zöldauto.info - KR, Gajdos Sándor
Az egyre emelkedő benzin árak már a tűrési határunkat súrolják. A benzinkutak tábláján ott csábít minket az E85-ös bioetanol üzemanyag 245 forint körüli ára. Ha nem szeretnénk megválni jelenlegi autónktól és újat beszerezni a gazdaságosabb közlekedésért, érdemes az átalakításban gondolkodni.
Meglévő autónkat jelenleg Magyarországon gázüzeműre, etanol-üzeműre vagy elektromosra alakíttathatjuk át. Az első két eljárás már viszonylag elterjedtnek számít. LPG és E85 kutat is nagy valószínűséggel talál már mindenki a környezetében. A döntést mégis nehéz meghozni, pedig az átalakítás hosszútávon jót tesz a pénztárcánknak is.
Személyes tapasztalatokon alapuló cikkünkben bemutatjuk, hogy Fiat Punto tulajdonosunk miért vágott bele az átalakításba és azóta milyen tapasztalatai vannak.
Bioetanol-üzeműre átalakított Fiat Punto
Az átalakítás főhőse egy 10 éves arany színű benzinüzemű Fiat Punto. Gazdája viszonylag sokat használja és nem csak városon belül, hanem Budapest és vidéki városok között is. Munkájához elengedhetetlen az autó használata, más járművel nem helyettesítheti, azonban tisztában van az autózás környezeti hatásaival. Mivel nem szeretné megmérgezni a levegőt, amit majd a gyerekei is lélegezni fognak, környezetbarátabb megoldáson kezdett el gondolkodni. Sokat olvasott az interneten a lehetséges alternatív megoldásokról. Ehhez jött a 300 Ft fölé emelkedő benzinár és ez megadta a végső lökést ahhoz, hogy a bioetanolos átalakítás mellett döntsön. Felmerült a gázüzeművé való átalakítás ötlete is, azonban a Punto viszonylag kis méretű csomagtartója miatt ez nem lett volna célszerű.
A döntés meghozatala után ki kellett választani a megfelelő etanol-átalakító rendszert és a beszerelő műhelyt, ahol szakszerűen beállítottak mindent az autóban. Ehhez az interneten keresett információkat, ott találta meg azt a magyar gyártású terméket, amely mellett döntött. Tapasztalatai szerint a különböző gyártmányú átalakítók áraiban igen kis eltérések vannak.
A XIII. kerületi kis szerelőműhelyben 3–4 óra alatt kész is voltak az átalakítással, ami az autó tulajdonosának a készülékkel együtt 60.000 forintjába került.
Így egy kis beruházással környezetbarátabb és olcsóbban fenntartható autót kapott.
Így egy kis beruházással környezetbarátabb és olcsóbban fenntartható autót kapott.
Az átalakítás tulajdonképpen nem nagy változtatás, valójában e nélkül is működne a legtöbb benzines autó E85-ös üzemanyaggal is, azonban az átalakítás nélkül nagyobb a meghibásodások kockázata. A szakszerű átalakítás során a négy henger elektronikus szabályozója helyett egy kis készüléket szereltek be, ami a négy kábelen keresztül megváltoztatja az égést.
Az átalakítás óta lassan fél év telt el, azóta a Puntóba csak E85-öt tankolnak, mindig azon a benzinkúton, ami éppen közel esik és ahol a legolcsóbb ez a fajta üzemanyag. Szerencsére ma már van választási lehetőség.
Azon túl, hogy egy bioetanolos autónál meg kell választani a tankolás helyét – nem lehet egyszerűen behajtani az éppen útba eső kúthoz, ha ott nincs E85 –, a menettulajdonságok is megváltoznak némiképpen. Puntósunk tapasztalata szerint az autó az átalakítás óta jobban gyorsul, hideg indításnál viszont kétszer kell ráadni a gyújtást. Amikor még hideg a motor, olyankor hirtelen gyorsul az autó. Az egy teli tankkal megtehető út távolsága az etanol alacsonyabb fűtőértéke miatt valóban rövidebb. Sebességtől és útviszonyoktól függően a benzinnel feltöltött tankkal megtehető 700 kilométerről, 550 km-re esett vissza az egy tankkal megtehető távolság, azonban még így is olcsóbb 100 km megtétele, mint akkor, amikor még benzint tankolt. Ezért várhatóan fél-egy év alatt – kb. 20.000 kilométer után – számítanak a befektetés megtérülésére.
Az autó tulajdonosa tapasztalatai alapján másoknak is javasolja az átalakítást, azonban tart attól, hogy előbb-utóbb a bioetanol ára is elkezd emelkedni, de talán még így is eléggé elmarad majd a benzin ára mögött.
Az átalakított autó pontos típusa: Fiat Punto 1.2 16V, 2000-es évjárat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése